Reklamationer och returer
-
- Klagomålet avser den beställda produkten. Om de defekta varorna har monterats, kan kunden begära att de monteras ned och återmonteras efter att de defekta varorna har ersatts med felfria varor eller efter att felet har rättats till. Säljaren kan vägra att montera ned och återmontera om kostnaden för dessa åtgärder överstiger priset på varorna. Kunden ska dock vara skyldig att bära en del av kostnaderna för nedmontering som överstiger varornas pris eller kan begära att säljaren betalar en del av kostnaderna för nedmontering och återmontering, upp till beloppet av varornas pris.
- RUKE, som säljare, är ansvarig gentemot kunden som är en konsument enligt artikel 221 i civillagen, för avvikelser från avtalet om försäljning av varor som köpts av den konsumenten, i den omfattning som anges i lagen om speciella villkor för konsumentförsäljning.Klagomål som uppstår på grund av överträdelse av kundens lagstadgade rättigheter eller enligt dessa villkor bör riktas till:RUKE åtar sig att lösa klagomål inom 14 dagar.
Meddelande om ångerrätt: Endast kunder som är konsumenter har rätt till en 14-dagars ångerperiod. Enligt artikel 22 (1) i civillagen definieras en konsument som en fysisk person som ingår en juridisk transaktion med en näringsidkare som inte är direkt kopplad till hans eller hennes ekonomiska eller yrkesmässiga verksamhet.
Ångerrätt: Du har rätt att ångra detta avtal inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från den dag då du tog emot den sista produkten eller den dag då en tredje part, annan än transportören och som du har angett, tog emot den sista produkten.
För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss (RUKE Zbigniew Rus, ul. Słowackiego 11, 24-100 Puławy) ditt beslut att ångra detta avtal genom en entydig förklaring (till exempel ett brev som skickas med post, fax eller e-post). Du kan använda det modellformulär för ånger, men det är inte obligatoriskt. Du kan också fylla i och skicka in ett ångerformulär eller annan entydig förklaring elektroniskt på vår webbplats rukespeglar.se. Om du använder detta alternativ kommer vi att skicka en bekräftelse på att vi mottagit ditt ångerbesked från avtalet på ett hållbart medium (till exempel via e-post) utan dröjsmål.
För att följa ångerfristen räcker det med att du skickar information om utövande av din ångerrätt innan ångerfristen har löpt ut.
Konsekvenser av återkallelse: Om du ångrar dig från detta avtal ska vi återbetala alla betalningar som du har mottagit från dig, inklusive kostnaderna för leverans av varorna (med undantag för de ytterligare kostnader som uppstår på grund av ditt val av leveranssätt annat än det minst kostsamma standardleveranssätt som erbjuds av oss), utan dröjsmål och i vilket fall senast 14 dagar från den dag då vi informerades om ditt beslut att utöva din ångerrätt från detta avtal. Vi kommer att återbetala betalningen med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat; i vilket fall som helst kommer du inte att åläggas några kostnader i samband med denna återbetalning.
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna som följer av din användning av varorna utöver vad som var nödvändigt för att fastställa varornas natur, egenskaper och funktion.
Undantag från ångerrätten: Konsumentens ångerrätt utesluts i följande fall:
– Ett avtal där föremålet för prestationen är en vara som inte är prefabricerad, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller avsedd att uppfylla konsumentens individualiserade behov för skärning av plåt.
– Ett avtal där föremålet för prestationen är en vara tillverkad enligt konsumentens beställning, som går utöver de standardattributen – ljusfärg, utförande, strömbrytare.